Abstrakt
Photography and its film representations
In the article the author discusses the way of showing photography in films. Photography is defined here: as a single picture, an act of taking a photo and as a specific way of expressing and discovering reality. The ways of showing photography in particular films were amounted to one main aspect. The author, using the example of 25 films, proves that photography in the cinema is still - despite contemporary awareness of picture ontology - used as a source of cognition, medium of truth and lie, visual form of testifying to material reality.
Bibliografia
Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Carr-Gomm P. (2010), Historia nagości, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Drozdowski R. (2006), Fotografia jako dokument osobisty, w: Co widać?, red. J. Kaczmarek, M. Krajewski, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Frankowska K. (2009), Między prawdą zdjęcia a prawda obrazu – o filmach Andrieja Zwiagincewa, „Kwartalnik Filmowy” nr 65.
Zobacz w Google Scholar
Haja R. (2004), Rodzina. Ach, rodzina…, w: Odwieczne od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, red. T. Lubelski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Jazdon M. (2006), Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikonograficznym ze zdjęć, „Kwartalnik Filmowy” nr 54–55.
Zobacz w Google Scholar
Kolasińska-Pasterczyk I. (2006), Koszmar(y) Jeffa – świat widziany czy projektowany?, w: Kino amerykańskie. Dzieła, red. E. Durys, K. Klejsa, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kołodziejczyk M. (2007), Synkowie, „Polityka” nr 10.
Zobacz w Google Scholar
Lisowska B. (2008), Tajemnica wiary i ofiary. Powrót Andrieja Zwiagincewa, w: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Loska K. (2002), Hitchcock – autor wśród gatunków, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Majewski T. (2005), Getto w kolorach AGFA. Uwagi o „Fotoamatorze” Dariusza Jabłońskiego, w: Między słowem a obrazem. Księga pamiątkowa dla uczczenia jubileuszu Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Olechnicki K. (2003), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Olechnicki K. (2009), Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Potocka M.A. (2010), Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Ruby J. (2004), Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy. Antropologia i film, „Kwartalnik Filmowy” nr 47–48.
Zobacz w Google Scholar
Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Sontag S. (1986), O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Toczyński Z. (1996), Prawda w fotografii jako kategoria estetyczna, w: Film i kultura współczesna, red. J. Plisiecki, Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Zawojski P. (2007), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik, Kraków.
Zobacz w Google Scholar