Abstract
Photography and its film representations
In the article the author discusses the way of showing photography in films. Photography is defined here: as a single picture, an act of taking a photo and as a specific way of expressing and discovering reality. The ways of showing photography in particular films were amounted to one main aspect. The author, using the example of 25 films, proves that photography in the cinema is still - despite contemporary awareness of picture ontology - used as a source of cognition, medium of truth and lie, visual form of testifying to material reality.
References
Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
View in Google Scholar
Carr-Gomm P. (2010), Historia nagości, Warszawa.
View in Google Scholar
Drozdowski R. (2006), Fotografia jako dokument osobisty, w: Co widać?, red. J. Kaczmarek, M. Krajewski, Poznań.
View in Google Scholar
Frankowska K. (2009), Między prawdą zdjęcia a prawda obrazu – o filmach Andrieja Zwiagincewa, „Kwartalnik Filmowy” nr 65.
View in Google Scholar
Haja R. (2004), Rodzina. Ach, rodzina…, w: Odwieczne od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, red. T. Lubelski, Kraków.
View in Google Scholar
Jazdon M. (2006), Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikonograficznym ze zdjęć, „Kwartalnik Filmowy” nr 54–55.
View in Google Scholar
Kolasińska-Pasterczyk I. (2006), Koszmar(y) Jeffa – świat widziany czy projektowany?, w: Kino amerykańskie. Dzieła, red. E. Durys, K. Klejsa, Kraków.
View in Google Scholar
Kołodziejczyk M. (2007), Synkowie, „Polityka” nr 10.
View in Google Scholar
Lisowska B. (2008), Tajemnica wiary i ofiary. Powrót Andrieja Zwiagincewa, w: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków.
View in Google Scholar
Loska K. (2002), Hitchcock – autor wśród gatunków, Kraków.
View in Google Scholar
Majewski T. (2005), Getto w kolorach AGFA. Uwagi o „Fotoamatorze” Dariusza Jabłońskiego, w: Między słowem a obrazem. Księga pamiątkowa dla uczczenia jubileuszu Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków.
View in Google Scholar
Olechnicki K. (2003), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa.
View in Google Scholar
Olechnicki K. (2009), Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, Warszawa.
View in Google Scholar
Potocka M.A. (2010), Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa.
View in Google Scholar
Ruby J. (2004), Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy. Antropologia i film, „Kwartalnik Filmowy” nr 47–48.
View in Google Scholar
Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Warszawa.
View in Google Scholar
Sontag S. (1986), O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa.
View in Google Scholar
Toczyński Z. (1996), Prawda w fotografii jako kategoria estetyczna, w: Film i kultura współczesna, red. J. Plisiecki, Lublin.
View in Google Scholar
Zawojski P. (2007), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik, Kraków.
View in Google Scholar