Czech vs. Polish distance lessons. 3.0 for Czechs
PDF (Język Polski)

Keywords

język polski
język czeski
edukacja medialna
pandemia
komunikacja wizualna Polish language
Czech language
media education
pandemic
visual communication

How to Cite

Pieniążek, M. (2022). Czech vs. Polish distance lessons. 3.0 for Czechs. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(4), 67–81. https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.6

Abstract

In the article, I compare remote lessons offered by TV stations in Poland and the Czech Republic during the lockdown. I examine how media producers and teachers coped with the educational challenges of the pandemic, and I analyze the use of new technologies. The authors’ general digital and media culture influences the way their lessons are mediated. I attempt to capture
the dominant methodological and media principles in Polish and Czech lessons in a comparative manner. In the conclusions, I indicate significant differences in the structure of these lessons, resulting from the different humanistic and media competencies of their authors.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.6
PDF (Język Polski)

References

Buchner Anna, Majchrzak Marta, Wierzbicka Maria. 2020. Edukacja zdalna w czasie pandemii.
View in Google Scholar

Raport z badań I. Warszawa. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [dostęp: 8.09.2020].
View in Google Scholar

Dancewicz Małgorzata. 2019. Performans postmedialny. Współczesny kontekst technologiczny działań performatywnych. Wrocław.
View in Google Scholar

Kowalski Jacek. 2020. Eksperci o „Szkole z TVP”: pospolite ruszenie nie może dobrze działać, hejt wobec nauczycieli niesłuszny. Wirtualnemedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szkola-z-tvp-lekcje-nauczyciele-opinie-pospolite-ruszenie-nie-moze-dobrze-dzialac-hejt-wobec-nauczycieli-niesluszny [dostęp: 10.02.2022].
View in Google Scholar

Kujawsko-Pomorska e-Szkoła. 2020. Język polski – liceum.ł Youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLpWWN9TTWabS94G4DEop8NA2PVh3hoLtb [dostęp: 8.01.2022].
View in Google Scholar

Nycz Ryszard. 2006. „O nowoczesności jako doświadczeniu”. Teksty Drugie 3. 4–9.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2013. Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej. Kraków.
View in Google Scholar

Paolo Di Ezequiel, Thompson Evan. 2014. The Enactive Approach.W: The Routledge Handbook of Embodied Cognition. Lawrence Shapiro (red.). London.
View in Google Scholar

PAP. 2020. „Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki”. Dziennik.pl. Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki – Dziennik.pl [dostęp: 9.03.2022].
View in Google Scholar

Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów. Kraków.
View in Google Scholar

Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
View in Google Scholar

Raport Ministra MEN. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. 2020. Warszawa.
View in Google Scholar

Sanakiewicz Marcin. 2020. Telewizja i performans. Eksperyment z myślenia o mediach, codzienności i polityce. Kraków.
View in Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020a. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-2-31032020,47340266 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020b. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 3. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-3-01042020,47340335 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020c. Klasa IV. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-4,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47773072 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar

TV Metro. 2020. Korki.tv. Player. https://player.pl/programy-online/korkitv-odcinki,26043 [dostęp: 2.02.2022].
View in Google Scholar

UčíTelka: Praha. 2020a. https://edu.ceskatelevize.cz/video/6447-ucitelka-4-tr-praha?vsrc=video&vsrcid=ucitelka-1-tr-pismeno-h&backlink=6g9c3 [dostęp: 15.02.2022].
View in Google Scholar

UčíTelka. 2020b. Předměty: Český jazyk – UčíTelka – Česká televize (ceskatelevize.cz) [dostęp: 15.02.2022].
View in Google Scholar

Uryga Zenon. 1996. Godziny polskiego. Z zagdanień kształcenia literackiego. Waszawa–Kraków.
View in Google Scholar

Wierzbicka Agnieszka. 2019. Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Łódź.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.