Abstract
In the article, I compare remote lessons offered by TV stations in Poland and the Czech Republic during the lockdown. I examine how media producers and teachers coped with the educational challenges of the pandemic, and I analyze the use of new technologies. The authors’ general digital and media culture influences the way their lessons are mediated. I attempt to capture
the dominant methodological and media principles in Polish and Czech lessons in a comparative manner. In the conclusions, I indicate significant differences in the structure of these lessons, resulting from the different humanistic and media competencies of their authors.
References
Buchner Anna, Majchrzak Marta, Wierzbicka Maria. 2020. Edukacja zdalna w czasie pandemii.
View in Google Scholar
Raport z badań I. Warszawa. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [dostęp: 8.09.2020].
View in Google Scholar
Dancewicz Małgorzata. 2019. Performans postmedialny. Współczesny kontekst technologiczny działań performatywnych. Wrocław.
View in Google Scholar
Kowalski Jacek. 2020. Eksperci o „Szkole z TVP”: pospolite ruszenie nie może dobrze działać, hejt wobec nauczycieli niesłuszny. Wirtualnemedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szkola-z-tvp-lekcje-nauczyciele-opinie-pospolite-ruszenie-nie-moze-dobrze-dzialac-hejt-wobec-nauczycieli-niesluszny [dostęp: 10.02.2022].
View in Google Scholar
Kujawsko-Pomorska e-Szkoła. 2020. Język polski – liceum.ł Youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLpWWN9TTWabS94G4DEop8NA2PVh3hoLtb [dostęp: 8.01.2022].
View in Google Scholar
Nycz Ryszard. 2006. „O nowoczesności jako doświadczeniu”. Teksty Drugie 3. 4–9.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2013. Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej. Kraków.
View in Google Scholar
Paolo Di Ezequiel, Thompson Evan. 2014. The Enactive Approach.W: The Routledge Handbook of Embodied Cognition. Lawrence Shapiro (red.). London.
View in Google Scholar
PAP. 2020. „Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki”. Dziennik.pl. Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki – Dziennik.pl [dostęp: 9.03.2022].
View in Google Scholar
Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów. Kraków.
View in Google Scholar
Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
View in Google Scholar
Raport Ministra MEN. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. 2020. Warszawa.
View in Google Scholar
Sanakiewicz Marcin. 2020. Telewizja i performans. Eksperyment z myślenia o mediach, codzienności i polityce. Kraków.
View in Google Scholar
Szkoła z TVP. 2020a. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-2-31032020,47340266 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar
Szkoła z TVP. 2020b. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 3. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-3-01042020,47340335 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar
Szkoła z TVP. 2020c. Klasa IV. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-4,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47773072 [dostęp: 8.02.2022].
View in Google Scholar
TV Metro. 2020. Korki.tv. Player. https://player.pl/programy-online/korkitv-odcinki,26043 [dostęp: 2.02.2022].
View in Google Scholar
UčíTelka: Praha. 2020a. https://edu.ceskatelevize.cz/video/6447-ucitelka-4-tr-praha?vsrc=video&vsrcid=ucitelka-1-tr-pismeno-h&backlink=6g9c3 [dostęp: 15.02.2022].
View in Google Scholar
UčíTelka. 2020b. Předměty: Český jazyk – UčíTelka – Česká televize (ceskatelevize.cz) [dostęp: 15.02.2022].
View in Google Scholar
Uryga Zenon. 1996. Godziny polskiego. Z zagdanień kształcenia literackiego. Waszawa–Kraków.
View in Google Scholar
Wierzbicka Agnieszka. 2019. Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Łódź.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura