Fotografia i jej filmowe reprezentacje
PDF (Język Polski)

How to Cite

Skowronek, B. (2014). Fotografia i jej filmowe reprezentacje. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 2, 103–112. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1578

Abstract

Photography and its film representations

In the article the author discusses the way of showing photography in films. Photography is defined here: as a single picture, an act of taking a photo and as a specific way of expressing and discovering reality. The ways of showing photography in particular films were amounted to one main aspect. The author, using the example of 25 films, proves that photography in the cinema is still - despite contemporary awareness of picture ontology - used as a source of cognition, medium of truth and lie, visual form of testifying to material reality.

PDF (Język Polski)

References

Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
View in Google Scholar

Carr-Gomm P. (2010), Historia nagości, Warszawa.
View in Google Scholar

Drozdowski R. (2006), Fotografia jako dokument osobisty, w: Co widać?, red. J. Kaczmarek, M. Krajewski, Poznań.
View in Google Scholar

Frankowska K. (2009), Między prawdą zdjęcia a prawda obrazu – o filmach Andrieja Zwiagincewa, „Kwartalnik Filmowy” nr 65.
View in Google Scholar

Haja R. (2004), Rodzina. Ach, rodzina…, w: Odwieczne od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, red. T. Lubelski, Kraków.
View in Google Scholar

Jazdon M. (2006), Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikonograficznym ze zdjęć, „Kwartalnik Filmowy” nr 54–55.
View in Google Scholar

Kolasińska-Pasterczyk I. (2006), Koszmar(y) Jeffa – świat widziany czy projektowany?, w: Kino amerykańskie. Dzieła, red. E. Durys, K. Klejsa, Kraków.
View in Google Scholar

Kołodziejczyk M. (2007), Synkowie, „Polityka” nr 10.
View in Google Scholar

Lisowska B. (2008), Tajemnica wiary i ofiary. Powrót Andrieja Zwiagincewa, w: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków.
View in Google Scholar

Loska K. (2002), Hitchcock – autor wśród gatunków, Kraków.
View in Google Scholar

Majewski T. (2005), Getto w kolorach AGFA. Uwagi o „Fotoamatorze” Dariusza Jabłońskiego, w: Między słowem a obrazem. Księga pamiątkowa dla uczczenia jubileuszu Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków.
View in Google Scholar

Olechnicki K. (2003), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa.
View in Google Scholar

Olechnicki K. (2009), Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, Warszawa.
View in Google Scholar

Potocka M.A. (2010), Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa.
View in Google Scholar

Ruby J. (2004), Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy. Antropologia i film, „Kwartalnik Filmowy” nr 47–48.
View in Google Scholar

Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Warszawa.
View in Google Scholar

Sontag S. (1986), O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa.
View in Google Scholar

Toczyński Z. (1996), Prawda w fotografii jako kategoria estetyczna, w: Film i kultura współczesna, red. J. Plisiecki, Lublin.
View in Google Scholar

Zawojski P. (2007), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik, Kraków.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.