Kilka uwag o edukacji filmowej (w kontekście kultury partycypacji)
PDF (Język Polski)

How to Cite

Skowronek, B. (2015). Kilka uwag o edukacji filmowej (w kontekście kultury partycypacji). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 6, 46–58. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2267

Abstract

A few remarks on film education (in the context of the
culture of participation)

The article discusses the current condition of film education in schools, juxtaposed with characteristics of the culture of participation (the culture of taking part). Inadequacies of the classic model of film education can be overcome in teaching by highlighting media practices of young people. The use of their semiotic activity would have a great educational value, and at the same time it would foster the creation of a critical approach to forms of media presentations and of responsibility for the actions taken.

PDF (Język Polski)

References

Bobiński W. (2011), Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, Kraków.
View in Google Scholar

Couldry N. (2010), Media w kontekście praktyk. Próba teoretyczna, tłum. A. Strzemińska, „Kultura Popularna”, nr 1.
View in Google Scholar

Elsaesser T. (2012), Kinofilia albo pożytki z odczarowania, „Panoptikum”, nr 11(18).
View in Google Scholar

Gitelman L. (2011), Always Already New: Media, History and the Data of Culture, Cambridge: MIT Press, cyt. za: A. Lotz, Zrozumieć telewizję u progu ery postsieci [post-network era], [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa, s. 88–89.
View in Google Scholar

Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
View in Google Scholar

Klejsa K. (2010), A film-like thing, czyli o tym, jak zjawiska filmopodobne utrudniają odpowiedź na pytanie: „co to jest film?”, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa.
View in Google Scholar

Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A. (2010), Młodzi i media. Etnografia cyfrowego świata, „Kultura Popularna”, nr 1.
View in Google Scholar

Ogonowska A. (2013), Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość, Kraków.
View in Google Scholar

Rancière J. (2012), The Emancipated Spectator, „Art Forum” 2007, nr 3, cyt. za: G. Świętochowska, Od Redakcji. Widz – użytkownik – twórca, „Panoptikum”, nr 11(18), s. 7.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2002), Wizja szkolnej edukacji filmowej, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2004), Szkolna edukacja medialna – krajobraz po bitwie?, [w:] Edukacja medialna. Teksty i preteksty, red. I. Borkowski, Wrocław.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2007), Edukacja filmowa, edukacja medialna – propozycje dydaktyczne, [w:] tenże, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2008), Jak filmoznawca może pomóc szkolnemu poloniście w interpretowaniu tekstów kultury, „Polonistyka”, nr 2.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2009), Analiza filmowych tekstów kultury (w kontekście nowej podstawy programowej), „Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna”, nr 4.
View in Google Scholar

Skowronek B. (2010), Jak dzisiejsza młodzież interpretuje dzieła filmowe. Wnioski dla dydaktyki polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia I", Kraków 2010.
View in Google Scholar

Walczak A. (2010), Dlaczego warto z uczniami analizować i interpretować filmy?, [w:] Filmoteka Szkolna. Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewska-Kwiręg, Warszawa.
View in Google Scholar

Żaglewski T. (2012), Kultura postkinowa, czyli widz w dobie multipleksów, „Panoptikum”, nr 11(18).
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.