Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania
PDF (Język Polski)

How to Cite

Pieniążek, M. (2015). Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 6, 106–119. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2300

Abstract

Performative education as an effective teaching model

The article presents the author’s own teaching method, learner as a cultural actor, used on elective courses devoted to the theatre. It discusses the ways of theatricalization of learning space, shows how to combine knowledge with the ability to self-reflection and performative interpretation texts written by students. The article highlights the role of motivational factors that allow students to be able to create a few-minute performance. In the end, the author shows that performative interpretation can also be applied for other courses, making it an effective way of producing places of "cultural reciprocity", which the M. P. Markowski describes as humanities.

PDF (Język Polski)

References

Attridge D. (2007), Jednostkowość literatury, Kraków.
View in Google Scholar

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Kraków.
View in Google Scholar

Fischer-Lichte E. (2008), Czym jest przedstawienie w kulturze performansów. Próba definicji, „Didaskalia” 2008, nr 88, s. 65-71.
View in Google Scholar

Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa.
View in Google Scholar

Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, M. Filiciak, Warszawa.
View in Google Scholar

Kwiatkowska-Ratajczak M. (2013), Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań.
View in Google Scholar

Łobocki M. (1978), Metody badań pedagogicznych, Warszawa.
View in Google Scholar

Markowski M.P. (2009), Życie na miarę literatury, Kraków.
View in Google Scholar

Markowski M.P. (2013), Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków.
View in Google Scholar

Pieniążek M. (2013), Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Kraków.
View in Google Scholar

Pilch T. (1977), Zasady badań pedagogicznych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
View in Google Scholar

Schechner R. (2006), Performatyka. Wstęp, Wrocław.
View in Google Scholar

Shusterman R. (1998), Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, red. A. Chmielewski, Wrocław.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.