Abstract
Nadawcy społeczni mają obowiązek emisji audycji o treściach prospołecznych i zgodnychz profilem swej działalności, a estetyka ich przekazów jest konwencjonalna. Aby sprawdzićzasadność tych założeń, poddano jakościowej analizie filmy: The Perfect Wave (Idealna fala), Nasze dzikie serca (Our Wild Hearts) i drugą część serialu When Calls the Heart (Głos serca) emitowane w TV Trwam. Okazało się, że podejmują m.in. tematy: górnictwa, sądownictwa, ojcostwa, ekologii, funkcjonowania służb publicznych. Dokumenty recepcji wskazują na życzliwy odbiór. Sprzeciwy budzi konwencjonalna estetyka tych filmów, rzadziej przesłania religijne i społeczne.References
Adamski Andrzej. 2011. Media narzędziem humanizacji w świetle nr. 73. encykliki Benedykta XVI „Caritas in veritate”. W Człowiek w medialnym labiryncie. M. Laskowska, K. Guzek (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Adamski Franciszek. (red.). 1987. Kościół a kultura masowa. Kraków.
View in Google Scholar
American Dramas. 2016. http://www.dailymotion.com/AmricanDramas [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Anirudh7-280-284791. 2014. Awful Script. Awful Acting and Jesus Centric. http://www.imdb.com/title/tt2414822/reviews?ref_=tt_ov_rt [dostęp: 15.09.2014].
View in Google Scholar
Ashby Emily. 2015. When Calls the Heart. https://www.commonsensemedia.org/tv-reviews/when-calls-the-heart [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Asner Marie. 2016. Current Issue. The Perfect Wave. http://www.tollbooth.org/index.php/home/movie-reviews/1305-the-perfect-wave [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Australia – śmiertelny atak rekina. 2014. http://turystyka.wp.pl/kat,1036543,title,Australia-smiertelny-atak-rekina,wid,16870103,wiadomosc.html?ticaid=11370b [dostęp: 13.09.2014].
View in Google Scholar
Balawajder Edward. 2012. „Chrześcijańska doktryna społeczna. Stenogram z wykładów prof. Czesława Strzeszewskiego”. Roczniki Nauk Społecznych nr 1. 115–146. https://www.kul.pl/files/852/media/RNS/pdf-y/2012/2012_1-_strzeszewski.pdf [dostęp: 21.02.2017].
View in Google Scholar
Bednarek Józef. 2006. Multimedia w kształceniu. Warszawa.
View in Google Scholar
„Believe Pictures”. 2007. Welcome to „Believe Pictures”. http://believe-pictures.com/ [dostęp: 5.03.2017].
View in Google Scholar
Benjamin Walter. 1963. Das Kunstwerk in Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit,Frankfurt am Main.
View in Google Scholar
„Bishop Charity”. 2014. When Calls the Heart, Season One. http://www.charitysplace.com/review/whencallstheheartseasonone.htm [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Box Jellyfish (hasło). 2003–2017. http://en.wikipedia.org/wiki/Box_jellyfish# [dostęp: 13.09.2014].
View in Google Scholar
„Box Office Revolution”. Christian Movie News and Reviews. The Perfect Wave (movie review). 2016. https://boxofficerevolution.wordpress.com/2016/02/21/the-perfect-wavemovie-review/ [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
„Christian Review Magazine”. The Perfect Wave. 2015. https://www.joomag.com/magazine/christian-review-magazine-issue-3-march-2015/0437561001425074082/p24?short [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Christians G. Clifford G., T.L. Glasser i in. 2009, Normative Theories of the Media. Journalism in Democratic Societies, Urbana – Champaign.
View in Google Scholar
„Common Sense Media”. Our Mission. 2003. https://www.commonsensemedia.org/aboutus/our-mission#about-us [dostęp: 4.03.2017].
View in Google Scholar
Cottle Simon, M. Rai. 2008. „Television News in South Africa: Mediating an Emerging Democracy”.
View in Google Scholar
Journal of Southern African Studies, June 1. 343–358.
View in Google Scholar
DeCandido Grace A., M. Rogers 1990. „Teaching through TV: library instruction electronically”. Library Journal 115. 142–143.
View in Google Scholar
De Kocks Bryn. 2014. A Laugh in all the Wrong Ways, 4.03.2014. http://www.imdb.com/title/tt2414822/reviews?ref_=tt_ov_rt [dostęp: 15.09.2014].
View in Google Scholar
Dobek-Ostrowska Bogusława. 2007. Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław.
View in Google Scholar
„European Film Academy” The Swedish Way – Film Education. http://www.europeanfilmacademy.org/For-a-European-Agenda-for-Film-Education-at-School.148.0.html [dostęp: 5.07.2017].
View in Google Scholar
Fiołek-Lubczyńska Bogumiła. 2004. Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej. O audiowizualnych tekstach kultury. Kraków.
View in Google Scholar
Gencarelli Mike 2013. Ricky Schroder talks about new Hallmark Channel film „Our Wild Hearts”. http://www.mediamikes.com/2013/07/ricky-schroder-talks-about-new-filmour-wild-hearts [dostęp: 22.02.2017].
View in Google Scholar
Gerbner George. 1977. “Television: The New State Religion?” ETC. A Review of General Semantics No. 2. 146–150.
View in Google Scholar
„Gloria.tv”. The More Catholic the Better. 2016. https://gloria.tv/video/pp81PGW9oXag6wXPjXetKwA47 [dostęp: 21.02.2017].
View in Google Scholar
Goban-Klas Tomasz. 2005. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa.
View in Google Scholar
Godzic Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie. Kraków.
View in Google Scholar
Gotz Maya. 2004, „Soaps Want to Explain Reality”. Daily Soaps and Big Brother in the Everyday Life of German Children and Adolescents. W Young People, Soap Operas and Reality TV. C. von Feilitzen (ed.). Göteborg. 65–80.
View in Google Scholar
Grossman Elwira M. 2000. Film fabularny jako źródło wiedzy studentów zaawansowanych o polskiej kulturze. Kilka uwag praktycznych o zajęciach fakultatywnych. W Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych. J. Mazur (red.). Lublin. 285–293.
View in Google Scholar
Gruszczyńska Aleksandra, W. Matusiak. 2015. Wyprzedaż akcji JSW, od debiutu 90% w dół. „Nowy prezes bez winy”. http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17857253,Wyprzedaz_akcji_JSW__od_debiutu_90_proc__w_dol___Nowy.html?disableRedirects=true [dostęp: 21.02.2017].
View in Google Scholar
Gulińska Hanna, M. Bartoszewicz, M. Miranowicz i in. 2012. Multimedialny Leksykon Eksperymentów Chemicznych. Poznań.
View in Google Scholar
Helman Alicja. 1991. „Za co kochamy i dlaczego nienawidzimy seriali”. Kino nr 5. 18–20.
View in Google Scholar
Idealna fala. 2014. Plakaty (2) 2015. http://www.filmweb.pl/film/Idealna+fala-2014-668254/posters [dostęp: 3.03.2017].
View in Google Scholar
„IMDB” a Our Wild Hearts. 2013. http://www.imdb.com/title/tt1838735/?ref_=nv_sr_1 [dostęp: 2.03.2017].
View in Google Scholar
„IMDB” b Our Wild Hearts. 2013. http://www.imdb.com/title/tt1838735/, 21 II 2017.
View in Google Scholar
„IMDB” c Our Wild Hearts (2013 TV Movie). http://www.imdb.com/title/tt1838735/fullcredits?ref_= tt_ov_st_sm [dostęp: 2.03.2017].
View in Google Scholar
„IMDB” d Our Wild Hearts. 2013. http://www.imdb.com/title/tt1838735/ [dostęp: 2.03.2017].
View in Google Scholar
„IMDB” e The Perfect Wave. 2014. http://www.imdb.com/title/tt2414822/?ref_=nv_sr_1 [dostęp: 22.02.2017].
View in Google Scholar
„IMDB” g When Calls the Heart. 2014. http://www.imdb.com/title/tt2874692/?ref_=nv_sr_1 [dostęp: 28.02.2017].
View in Google Scholar
Jakubowski Witold. 2001. Edukacja i kultura popularna. Kraków.
View in Google Scholar
Jakubowski Witold. 2007. „S jak serial”, czyli edukacja w stylu pop. W Kultura popularna i (re) konstrukcje tożsamości. A. Gromkowska-Melosik (red.). Poznań–Leszno.
View in Google Scholar
Jelonkiewicz Mirosław. 2006.. Film jako tekst kultury w komunikacji interkulturowej. Wykorzystanie filmów podczas zajęć o kulturze polskiej dla cudzoziemców. W Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan (red.). Lublin. 59–66.
View in Google Scholar
Jelonkiewicz Mirosław. 2008. „Film jako tekst kultury w komunikacji interkulturowej (wykorzystanie filmów w nauczaniu cudzoziemców wiedzy o Polsce i jej kulturze)”. Postscriptum Polonistyczne nr 2. 177–186.
View in Google Scholar
Kisielewska Alicja. 2006. Seriale telewizyjne a kreowanie świadomości zbiorowej. W Środki masowego komunikowania a społeczeństwo. M. Gierula, M. Wielopolska-Szymura (red.). Katowice. 311–323.
View in Google Scholar
Kisielewska Alicja. 2008. Serial telewizyjny – współczesna Biblia pauperum? W Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk (red.). Kraków. 417–424.
View in Google Scholar
Kisielewska Alicja. 2009. Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności. Kraków.
View in Google Scholar
Kiwior Wiktoria. 2014. Obraz świata nastolatka na podstawie wybranych seriali dla dzieci i młodzieży. W Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje. D. Bruszewska-Przytuła, M. Ciechmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.). Olsztyn.
View in Google Scholar
Korzeniewski Bohdan. 1979. „Film w nauczaniu na przykładzie geografii”. Chowanna. 297–302.
View in Google Scholar
Kosińska-Krippner Beata. 2006. „Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa”. Kwartalnik Filmowy nr 54/55. 190–210.
View in Google Scholar
Kozloff Stoudt. 1998. Teoria narracji a telewizja. W Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych. E. Stawowczyk (przeł.). R.C. Allen (red.). Kielce. 66–96.
View in Google Scholar
Kruger Loren. 2009. „‘Africa Thina’? Xenophobic and Cosmopolitan Agency in Johannesburg’s Film and Television Drama”. Journal of Southern African Studies March 1. 237–252.
View in Google Scholar
Kwiatek Karol. 2012. An Exploration of 360o Film and Immersive Environments for Educational Purposes. http://jied.org/1/1/4/ [dostęp: 5.07.2017].
View in Google Scholar
Kwiek Jadwiga. 2005. Telenowela a edukacja. Studium psychopedagogiczne. Poznań.
View in Google Scholar
Lawton Adam. 2013. Ricky Schroder talks about new TV show „Starting Strong”. http://www.mediamikes.com/2013/05/ricky-schroder-talks-about-new-tv-show-starting-strong/ [dostęp: 13.09.2014].
View in Google Scholar
Leja Leon (red.). 1970. Film skuteczną pomocą dydaktyczną. Warszawa.
View in Google Scholar
Lemish Dafne. 2008. Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna. A. Sadza (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Lewicki Arkadiusz. 2011. Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej. Wrocław.
View in Google Scholar
Łaciak Beata. 2006. „Polskie seriale obyczajowe jako element dyskursu o problemach społecznych”. Societas/Communitas nr 2. 73–93.
View in Google Scholar
Łaciak Beata. 2013. Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych – prezentacje i odbiór. Warszawa.
View in Google Scholar
Łotman Jurij. 1983. Semiotyka filmu. J. Faryno, T. Miczka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Marczak Mariola. 2000. Poetyka filmu religijnego. Kraków.
View in Google Scholar
Meyrowitz Joshua. 1995. Taking McLuhan and „Medium Theory” Seriously: Technological Change and the Evolution of Education. W Technology and the Future of Schooling. S.T. Kerr (ed.). Chicago. 73–110.
View in Google Scholar
„NSW Education Standards Authority”. http://www.boardofstudies.nsw.edu.au [dostęp: 5.07.2017].
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2009. Telewizja w edukacji medialnej. Kraków.
View in Google Scholar
Our Wild Hearts. 2013. http://www.imdb.com/title/tt1838735/fullcredits?ref_=tt_cl_sm#-cast [dostęp: 2.03.2017].
View in Google Scholar
Our Wild Hearts. TV Plakaty. 2013. http://www.filmweb.pl/film/Our+Wild+Hearts-2013-631141/posters [dostęp: 3.03.2017].
View in Google Scholar
Penny-prosperity from United Kingdom. Perfect Letdown. 2014. http://www.imdb.com/title/tt2414822/reviews?ref_=tt_ov_rt [dostęp: 15.09.2015].
View in Google Scholar
Postman Neil. 1979. “The First Curriculum: Comparing School and Television”. Phi Delta Kappan 61(3). 163–168.
View in Google Scholar
Prędota Joanna. 2011. „Obraz Polski i Polaków w najnowszych filmach polskich i możliwość ich wykorzystania w edukacji kulturowej cudzoziemców”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców nr 18. 321–325.
View in Google Scholar
Roscoe Jane, C. Hight. 1998. Faking it: Mock-Documentary and the Subversion of Factuality. Manchester.
View in Google Scholar
Schramm Wilbur (red.). 1960. The Impact of Educational Television. Urbana.
View in Google Scholar
Schramm Wilbur. 1977. Big Media Little Media. Tools and Technologies for Instruction. Beverly Hills.
View in Google Scholar
Siebert Fred S., T. Peterson, W. Schramm. 1956. Four Theories of the Press. Urbana–Champaign.
View in Google Scholar
Silverman David. 2010. Prowadzenie badań jakościowych. J. Ostrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Skrzypczak Józef. 1985. Film dydaktyczny w szkole wyższej. Warszawa.
View in Google Scholar
Smith Mike. 2013. TV Film Review „Our Wild Hearts”. http://www.mediamikes.com/2013/07/tv-film-review-our-wild-hearts/ [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
„Spl!ng” [Stephen ‘Spling’ Aspeling] The Perfect Wave. 2016. http://www.spling.co.za/card/the-perfect-wave [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Stachówna Grażyna. 1994. Seriale – opowieści telewizyjne. W Mitologie popularne. D. Czaja (red.). Kraków. 73–89.
View in Google Scholar
Strzelecka Aneta. 2013. Filmy animowane i programy telewizyjne na lektoracie języka polskiego jako obcego (propozycja autorska). W Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. t. 2. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.). Lublin. 183–191.
View in Google Scholar
Supermaczo1. 2014. Tv Trwam. http://www.filmweb.pl/film/Our+Wild+Hearts-2013-631141 [dostęp: 24.01.2017].
View in Google Scholar
Theperfectwavemov. 2012. The Perfect Wave (Trailer). https://www.youtube.com/watch?v=-CXS5rYdSI4 [dostęp: 22.02.2017].
View in Google Scholar
Tidhar Chava E. (ed.). 1990. ETV Broadcasting Research in the nineties: Readings from the Tel Aviv Seminar. Tel Aviv.
View in Google Scholar
Ustawa z dnia 29 grudnia 1995 r. o radiofonii i telewizji, Dz.U. 2016, poz. 6.
View in Google Scholar
Uszyński Jerzy. 2000. Problematyka kulturalna Polskiej Telewizji Publicznej. Warszawa.
View in Google Scholar
Uszyński Jerzy (red.). 2001. Polskie seriale telewizyjne. Studium antenowe. Warszawa.
View in Google Scholar
Uszyński Jerzy (red.). 2005. Polskie seriale telewizyjne. Studium antenowe. Warszawa.
View in Google Scholar
Vandermeersche Geert, R. Soetaert, K. Rutten. 2013. “Critical Media Literacy and Narratives in (Teacher) Education”. Journal of Popular Film & Television 41(2). 58–60.
View in Google Scholar
Wartościowe filmy. Głos Serca – Wymowna Cisza – [Lektor PL] Cz. 2. 2016. https://www.youtube.com/watch?v=X2XhDJKAdR4 [dostęp: 21.02.2017].
View in Google Scholar
Webb Andy. 2013. Our Wild Hearts (2013). A Schroder Family Movie. http://www.themoviescene.co.uk/reviews/our-wild-hearts/our-wild-hearts.html [dostęp: 24.02.2017].
View in Google Scholar
Woźniak Anna. 2014. „Serializacja” życia wsi? O funkcjach i znaczeniu serialu w rzeczywistości wiejskiej W Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje. D. Boruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.). Olsztyn. 264–275.
View in Google Scholar
Yi Zhang Charlie. 2016. “Queering the National Body of Contemporary China”. Frontiers: A Journal of Women Studies 37 (2). 1–26.
View in Google Scholar
Zalewska Małgorzata. 2014. Serial – wiedza – pamięć. Wpływ seriali historycznych na pamięć kulturową. W Seriale w kontekście kulturowym. Historia i polityka. M. Cichmińska, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.). Olsztyn.
View in Google Scholar
Zierkiewicz Edyta, J. Anioł. 2012. Media jako instrument polityki społecznej państwa? Serial telewizyjny w służbie edukacji dorosłych – analiza Głębokiej wody. W Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych. W. Jakubowski (red.). Kraków. 145–169.
View in Google Scholar